Centar za unapređenje kvaliteta Univerziteta "MB"
Centar za unapređenje kvaliteta je organizaciona jedinica Univerziteta bez svojstva pravnog lica, koji u okviru svoje aktivnosti defiše strategiju i politiku praćenja, obezbeđenja, unapređenja i razvoja kvaliteta i obavlja administrativne i organizacione poslove vezane za samovrednovanje i podizanje kvaliteta studijskih programa, nastave i uslova rada Univerziteta i visokoškolskih jedinica. Centar za unapređenje kvaliteta:
- razvija jedinstven sistem obezbeđenja i unapređenja kvaliteta na Univerziteta MB;
- podstiče, koordinira i organizuje upravljanje i unapređenje kvaliteta u svim oblastima rada i delovanja Univerziteta i fakulteta;
- definiše standarde, kriterijume i indikatore kvaliteta;
- razvija postupke vrednovanja i samovrednovanja i istraživanja kvaliteta obrazovanja, naučnoistraživačkog, umetničkog i stručnog rada;
- sprovodi postupak samovrednovanja na Univerzitetu;
- prikuplja informacije o kvalitetu od svih korisnika usluga sistema;
- istražuje uzroke neefikasnog i predugog studiranja;
- razvija mehanizme osiguranja kvaliteta;
- vrši nadzor nad studentskim vrednovanjem kvaliteta studija;
- podstiče i organizuje stalne rasprave o kvalitetu i promoviše kulturu kvaliteta u akademskoj zajednici i široj javnosti;
- podstiče međunarodnu saradnju i naučnu kompetitivnost;
- podstiče stručno usavršavanje nastavnog i nenastavnog osoblja. Upravnika Centra imenuje i razrešava predsednik univerziteta. U programe Centra za unapređenje kvaliteta uključuju se studenti.
Ciljevi unapređenja kvaliteta je ostvarivanje Zakonom postavljenih ciljeva visokog obrazovanja i vizije daljeg razvoja visokog obrazovanja na Univerzitetu. U skladu sa misijom i vizijom o visokom obrazovanju na Univerzitetu, strateški ciljevi ostvarivanja kvaliteta obrazovanja su:
- Strategija obezbeđenja kvaliteta;
- Standardi i postupci za obezbeđenje kvaliteta;
- Sistem obezbeđenja kvaliteta;
- Kvalitet studijskog programa;
- Kvalitet nastavnog procesa;
- Kvalitet naučnoistraživačkog, umetničkog i stručnog rada;
- Kvalitet nastavnika i saradnika;
- Kvalitet studenata;
- Kvalitet udžbenika, literature, bibliotečkih i informatičkih resursa;
- Kvalitet upravljanja visokoškolskom ustanovom i kvalitet nenastavne podrške;
- Kvalitet prostora i opreme;
- Finansiranje;
- Uloga studenata u samovrednovanju i proveri kvaliteta;
- Sistematsko praćenje i periodična provera kvaliteta, i
- Kvalitet osnovnim, master i doktorskih akademskih studija.
Univerzitet „MB“ u Beogradu ima Politiku za obezbeđivanje kvaliteta koja je objavljena i koja čini deo strateškog upravljanja. Interne zainteresovane strane su izradile tu politiku sprovode je putem odgovarajućih struktura i procesa, pri tom uključujući eksterne zainteresovane strane. Kriterijumi od kojih smo pošli:
− Strategija obezbeđenja kvaliteta na Univerzitet MB;
− Dokumenti koji regulišu osiguranje kvaliteta;
− Uključenost internih strana u proces obezbeđenja kvaliteta;
− Odnos politike kvaliteta prema naučnoistraživačkom radu, podučavanju i učenju; i
− Procesi unutrašnje kontrole kvaliteta i učešće spoljnih subjekata.
Subjekti obezbeđenja i unapređenja kvaliteta
Subjekte obezbeđenja i unapređenja kvaliteta na Univerzitetu MB u Beogradu čine svi nastavnici, saradnici, studenti, i nenastavno osoblje Fakulteta, kao i studentski predstavnici. Subjekti obezbeđenja i unapređenja kvaliteta obuhvataju pre svega upravu (Rektor, Prorektor za kvalitet stave, sekretar Univerziteta „MB“), Savet Univerziteta MB, Senat i Studentski parlament. Posebnu ulogu u obezbeđenju i unapređenju kvaliteta Univerziteta MB ima Odbor za obezbeđenje kvaliteta nastave.
Uvažavajući značaj ove oblasti, Savet, Senat i Rektor su, pored toga, imenovali i Komisiju za obezbeđenju i unapređenju kvaliteta na fakultetima, Komisiju za izbore u zvanja nastavnika i saradnika, Komisiju za prijemni ispit za upis studenata na Fakultete i Komisiju za marketing studija. Sve ove komisije prate i obezbeđuju kvalitet nastavnog procesa. Opštim aktom Fakulteta mogu se formirati i drugi organi i tela za obezbeđenje i unapređenje kvaliteta. Svi subjekti obezbeđenja i unapređenja kvaliteta na Univerzitetu imaju pravo i obavezu da učestvuju u aktivnostima kojima se realizuju mere za obezbeđenje i unapređenje kvaliteta, uključujući i proces samovrednovanja i eksterne evaluacije Univerziteta, kao i akreditacija Univerziteta. Opštim aktima Univerziteta, odlukama i dokumentima koje donose organi Fakulteta utvrđuju se odgovornosti pojedinih subjekata obezbeđenja i unapređenja kvaliteta, a Akcionim planom definišu se procedure i rokovi za obavljanje predviđenih aktivnosti za obezbeđenje i unapređenje kvaliteta.
Mere za obezbeđenje i unapređivanje kvaliteta
Mere za praćenje, obezbeđenje i unapređivanje kvaliteta obuhvataju sledeće aktivnosti kojima se unapređuje kvalitet:
- Praćenje usaglašenosti sa standardima usvojenim od strane Nacionalnog saveta za visoko obrazovanje i Univerziteta;
- Eksterna (spoljašnja) kontrola rada Univerziteta koju obavlja nadležno Ministarstvo i Agencija (NAT);
- Eksternu proveru kvaliteta može obavljati i druga organizacija koju angažuje Univerzitet MB ili njegova organizaciona jedinica (međunarodna akreditacija, sertifikacija, rangiarnje i sl.);
- Obavezno samovrednovanje i ocena kvaliteta po svim oblastima u skladu sa standardima Nacionalnog saveta za visoko obrazovanje u intervalima od 3 godine, odnosno, po potrebi i u kraćim intervalima, u skladu sa opštim aktom Univerziteta, odnosno pojedinačnog akta Fakulteta;
- Akreditacija Univerziteta MB, u skladu sa standardima Nacionalnog saveta za visoko obrazovanje u Zakonom propisanom roku, kao i po posebnom zahtevu Univerziteta u kraćim rokovima i akreditacija od strane inostrane akreditacione agencije;
- Izgradnja i razvoj institucionalnog okvira za sistem upravljanja kvalitetom Univerziteta MB;
- Uspostavljanje stalnih tela za praćenje i kontrolu kvaliteta na Univerzitetu MB;
- Praćenje i preispitivanje svih oblasti obezbeđenja kvaliteta: utvrđivanje relevantnih indikatora kvaliteta i postupaka za preispitivanje i unapređivanje kvaliteta za svaku od definisanih oblasti i dr.
Cilj donošenja strategije obezbeđenja kvaliteta je ostvarivanje Zakonom postavljenih ciljeva visokog obrazovanja i vizije daljeg razvoja visokog obrazovanja na Univerzitetu.
U skladu sa misijom i vizijom o visokom obrazovanju na Univerzitetu, strateški ciljevi ostvarivanja kvaliteta obrazovanja su:
- Formulating a strategy for quality assurance and implementing a process of continual, systematic enhancement in order to elevate the quality of higher education provision at the University;
- Upravljanje, unutrašnje obezbeđivanje kvaliteta i kultura kvaliteta, te poboljšanje kvaliteta studijskih programa;
- Establishing a procedure to ensure the quality of study programs and enhance the effectiveness of academic activities;
- Poboljšanje kvaliteta nastavnog procesa;
- Unapređenje procedura za ocenjivanje studenata i poboljšanje kvaliteta vrednovanja studentskog rada;
- Razvoj ljudskih resursa i poboljšanje procesa studentskog vrednovanja pedagoškog rada nastavnika;
- Poboljšanje kvaliteta i inteziviranje naučnoistraživačkog rada nastavnog osoblja;
- Poboljšanje kvaliteta procesa upravljanja i održivog razvoja Univerziteta;
- Improving the quality of physical resources and rational organization of all resources at the University;
- Unapređenje informacijskog sistema i poboljšanje kvaliteta nenastavne podrške osnovnoj delatnosti Univerziteta,
- Poboljšanje uslova rada na Univerzitetu;
- Improving transparency of the University's work and increasing the University's contribution to the academic, local and national community, and
- Development and advancement of international cooperation of the University.
Odbor, u okviru svojih nadležnosti sprovodi sledeće aktivnosti:
- planira i analizira postupke vrednovanja celokupnog sistema visokog obrazovanja i naučnoistraživačkog rada na Univerzitetu i upravlja tim postupcima,
- priprema predlog Strategije za obezbeđenje kvaliteta i sačinjava akcione planove za sprovođenje te strategije,
- promoviše izgradnju kulture kvaliteta na Univerzitetu i fakultetima u njegovom sastavu,
- priprema predloge poboljšanja standarda, procedura i metoda provere kvaliteta, u skladu sa standardima Nacionalnog saveta za visoko obrazovanje,
- razmatra izveštaje o redovnom samovrednovanju Univerziteta i fakulteta u njegovom sastavu,
- predlaže po potrebi vanredno samovrednovanje u pojedinim oblastima,
- predlaže spoljašnju proveru kvaliteta,
- prati ostvarivanje Strategije, standarda i procedura obezbeđenja kvaliteta i predlaže mere za otklanjanje uočenih slabosti, u cilju poboljšanja kvaliteta,
- predstavlja Univerzitet u nacionalnoj mreži obezbeđenja kvaliteta,
- obavlja i druge poslove od značaja za unapređenje i razvoj kvaliteta studijskih programa, nastave i uslova rada.